Utazunk és Élünk

Zak(hó)pane - A varázslatos lengyel mesevilág - 1. rész

2019. január 20. - Utazunk és élünk

Mea culpa, amiért ekkorát csúsztunk a következő poszttal, de elképesztően sok dolgunk volt a munkahelyen, azt megtudom ígérni, hogy igyekszünk ezek után sűrűbben jelentkezni, mert szépen gyűlnek a tarsolyba még az utak.

Ahogy a címből is kiderül a lengyelországi Zakopane városa a következő bemutatandó helyszín, ahonnan egy építészeti stílus is indult, és ahol egy varázslatos hógömbben képzelhetjük magunkat.

Kiutazás

Átnéztük a lehetőségeket, hogy, hogyan is lenne a legegyszerűbb kijutni. Néztük, hogy LOT-tal kimegyünk Krakkóba, onnan elbuszozunk Zakopanéba, de nem voltak jó áron a jegyek, amikor mi tudtunk volna menni, így ezt elvetettük.

A vonat is szóba jött, de az elvett volna egy-egy napot, mert csak Krakkó majdnem 9 óra, és onnan még 2-3 óra Zakopane, ha valaki több napra megy - mi sajnos csak hármat tudtunk - érdemes vonatozni, mert pont most néztem meg, oda-vissza 12.000 a jegy Krakkóba, ami elég baráti.

A buszról is beszéltünk, a Flixbus autózza Pest-Krakkót, onnan pedig természetesen megy Zakopanéba is a fapados társaság. A jegy is baráti, 10.000 alatt is kilehet fogni retúrban. De mi inkább vonat, és repülő pártiak vagyunk, ezeken fel lehet állni, mozogni, a buszon elég hülyén néznénk ki, ha fel alá járkálnánk a szűk közlekedő folyosón. Ráadásul ez is 10 órás menet.

Így maradt az autó, ami 4-5 óra alatt kijuttat minket a célállomásra. Aki szintén az autót választja, az figyeljen oda, hogy az út előtt szerezzen be minden szükséges eszközt és készítse fel az autóját a magashegyi, téli útviszonyokra. Ez nem a "kiugrunk Normafára, kopott nyárival, pár csepp benzinnel télen" kategória. Bizony bőven találkoztunk olyan útszakaszokkal, ahol több centi hó volt, néhol alatta jég, és mellettünk meredek hegyoldal, szóval csak óvatosan.

Szállás

Mi a Villa Vitában szálltunk meg. 45.000 volt két főnek, két éjszakára, reggelivel. Ami nem tűnhet igazán olcsó megoldásnak, de miután 9.0-es értékelése van, saját parkolóval rendelkezik, és ami a legtöbbet érő ütőkártyája, hogy a legendás Krupówki sétáló utca elején található, így úgy döntöttünk, hogy megéri az árát. Ez az utca Zakopane ütőere, esszenciája, alfája és omegája, hívjunk bárhogy. lényeg a lényeg, hogy ezáltal a szállás tökéletes helyen van. Ezentúl még tiszta, szép, és a személyzet is kedves, úgy hogy bátran ajánlom mindenkinek. Itt a bookingos linkje, annak akinek felkeltette az érdeklődését:

Villa Vita - Booking

A parkolás a szálláson elég trükkös, mert a sétáló utca elején van egy behajtás kivéve engedéllyel tábla, így mi, a becsekkolás idejére távolabb parkoltuk le az autót egy fizetős helyen, majd a recepción szóltak, hogy nyugodtan hajtsunk be, és a ház előtt közvetlen betudunk menni, és az mögött található a parkoló.

Gasztronómia

A szláv népek körében nagyon népszerű a tésztabatyuba töltött valami, csak minden nép máshogy hívja. Ugye moszkvai trip-ünk posztjában ejtettünk szót róla. Nos, természetesen a lengyelektől sem hiányozhat ez a finomság, itt Piyrogi néven fut, van belőle vízben főtt, és olajon pirult változat is, mindkét fajta nagyon finom, egyikünknek ez, a másikunknak amaz jött be jobban, ízlés kérdése, de ha oda megy az ember, a megkóstolása kötelező.

Illetve el se menjen az emberfia, ha nem eszik Oszypecket - ezt a tradícionális, juhtejből készült sajtot - amit csak itt készítenek a világon, és isteni. Lehet haza is hozni (kibírja az utat), de az utcán sétálva is enni, számtalan változatban, méretben kapható, nekünk a füstölt volt a kedvenc. Bátran vásároljunk belőle az utcai árusoknál, akár a sétálóutcán, akár a piacon.

Amik még a kötelező kategóriába tartoznak, az a csülök (golonka), és egy - állítólag másnaposságra is kiváló - fehér kolbásszal, főtt tojással és füstölt húsokkal készülő leves a Zurek.

Az éttermek széles skáláját vonultatja fel Zakopane. Van itt a szocreál kifőzdétől kezdve, a hipermodern gourmet éttermeken át a tradícionális, csak erre a helyre jellemző építészeti stílusban felhúzott vendéglátóipari egységig minden. Mindenki megtalálhatja a neki legmegfelelőbbet. Mi természetesen a hagyományos, helyi lehetőségeket kerestük, és meg is találtuk.

Végig kóstoltunk mindent amit csak tudtunk, az ott töltött idő alatt, és egyik helyben és ételben sem csalódtunk.

Első este mi a sétáló utca eleje fele található Karcma Po Zbóju-ban ettünk, még hozzá Zureket, és Piyrogit, szép adag volt, és nagyon finom. Ami plusz adalék, hogy van magyar nyelvű étlap is, így nem kell barchobázni , azoknak sem, akik nem beszélnek idegen nyelveket, ráadásul az árak is rendben vannak.

Itt volt szerencsém megkóstolni a forralt, mézes sört is, amiben külön extrákat is lehet kérni, mint például a szegfűszeg. Nem volt rossz, de annál inkább szokatlan. Előfordulhat, hogy valakinek nem fog ízleni, de ha már ott vagyunk, érdemes kipróbálni.

Többször elkövettem már azt a hibát, hogy egy-egy posztom túl hosszúra nyúlt, így most az első napot lezártnak tekintem, hamarosan jövünk a második résszel.

A&G

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.